Dalam jauh sebuah perjalanan ALLAH amanahkan sebuah perjuangan terimalah dengan kekuatan kadang sakit yang mendatang,kadang teman tak sehaluan, kadang cemerlang gagal dicapai namun itulah ujian, semoga terus bersabar dalam perjuangan,kuatkan kakimu dijalanNYA, semoga keredhaaNYA sentiasa bersamamu...NUR DAIE

Friday, January 1, 2010

ALUMNI JAMBORI DAERAH JOHOR BAHRU

Rentetan daripada program-program KPIJ lepas (Jambori Remaja,Sparkle Youth,Kemuda,JGU), pada 19 Disember 2009 yang lepas, seramai 16 orang peserta yang terdiri daripada peserta-peserta jambori dari daerah Johor Bahru dan peserta-peserta baru juga dari daerah yang sama telah dikumpulkan sekali lagi oleh KPIJ daerah Johor Bahru dalam program “Eksplorasi KPIJ” yang bertemakan ‘Rehat,Riadah,Rehlah’ bertempat di Hutan Bandar,Johor Bahru. Objektif program ini adalah bagi mempertemukan semula peserta-peserta yang pernah mengikuti program KPIJ dari daerah Johor Bahru agar tidak terputus ukhwahnya, berkenal-kenalan dengan teman baru, sebagai mengisi kekosongan aktiviti peserta pada musim cuti persekolahan, dan mendidik peserta dari aspek fizikal, minda dan sahsiah.


Seperti yang dirancang,semua peserta berkumpul di Hutan Bandar pada pukul 8.30 pagi.Selepas sesi pendaftaran, aktiviti bermula dengan sesi ta’aruf pada pukul 9.00 pagi.Peserta dibahagikan kepada satu kumpulan lelaki dan satu kumpulan perempuan. Permainan pertama dinamakan ‘Siapa awak?’. Peserta dikehendaki meminta tandatangan setiap daripada mereka yang mempunyai ciri-ciri peribadi yang telah diberikan fasi. Kalimah salam dan berjabat tangan sambil memperkenalkan diri adalah syarat utama untuk mendapatkan tandatangan. Akhir sekali, peserta diminta memperkenalkan diri di hadapan dan memperkenalkan temannya yang mempunyai ciri-ciri yang dicari.

Permainan ta’aruf kedua dinamakan ‘Curi-curi pipi’. Peserta duduk secara berpasangan sesama jantina. Fasi menunjukkan cara permainan dan permainan dimulakan.Kemesraan antara mereka mula terjalin setelah salam perkenalan dihulur. Masing-masing semakin gembira dan ceria. Aktivti diteruskan dengan permainan ‘Garisan Kejujuran’ . Disini diperlihatkan tentang kejujuran peserta itu sendiri.Seterusnya ialah permainan ‘Tunang,Kahwin,Cerai’ yang dikendalikan. Setiap peserta kekal dengan pasangan masing-masing. Apabila fasi manyebut ‘tunang’,’kahwin’, atau ‘cerai’ mereka dikehendaki melakonkan aksi yang telah dirancang. Sekiranya mereka bergerak selain daripada tiga perkara tersebut maka pasangan mereka telah kalah.

Bagi menggalakkan peserta berfikir secara kreatif dan kritis, Fasi membahagikan peserta kepada empat kumpulan. Permainan ini dinamankan ‘Kami Salesman’ . Mereka diminta untuk mencari apa sahaja barang yang terdapat di sekeliling mereka untuk dicipta dan dijadikan produk kumpulan. Setelah merekacipta dan berbincang, mereka membentangkan hasilnya kepada semua. Sesi pembangkangan dan mempertahankan kumpulan masing-masing benar-benar menghiburkan hati dan melahirkan rasa kagum fasi-fasi terhadap adik-adik yang berjiwa besar. Permainan ini dapat melahirkan rasa keyakinan dalam diri mereka.

Pada pukul 11.30 pagi, kami berehat sambil dihidangkan kudapan sederhana, sebungkus roti setiap seorang. Pada pukul 12.00 tengahari, Eksplorasi minda bermula.Peserta berada dalam kumpulan yang dipilih oleh mereka sendiri dan dikehendaki menyelesaikan tugasan di setiap checkpoint yang disediakan. Setiap checkpoint dikendalikan oleh fasi yang terlibat. Permainan tamat pada pukul 1.30 petang dengan kemenangan berpihak kepada peserta lelaki. Selepas tamatnya permainan, para peserta berseronok dengan mandi-manda di tasik yang berdekatan. Manakala selepas menunaikan solat Zohor,kami bertolak ke Mustika Embun pada pukul 3.00 petang.


Di sana, kami disambut oleh kakak-kakak dan abang-abang PKPIM UTM dan ABIM Negeri Johor .Di sini,kami sempat berkenalan dengan sebahagian pimpinan PKPIM UTM Skudai dan ABIM Negeri .Pada pukul 4.30 petang semuanya bersurai. Kegembiraan jelas terpancar di wajah setiap peserta kerana dapat mengikuti program ini. InsyaAllah,program sebegini akan dijadikan sebagai program berkala bagi KPIJ di bahagian Johor Bahru..

Hidup Islam..

0 comments: